RYNEK TARGÓW GASTRONOMICZNYCH W EUROPIE
I.
Charakterystyka
rynku targowego.
Rynek targów jest bezsprzecznie powiązany z
rozwojem gospodarczym. W każdej dziedzinie gospodarki chęć bycia najlepszym,
poinformowanym i rentownym zapewnia
targom rzesze odwiedzających „głodnych” wiedzy. Nie inaczej jest z targami
gastronomicznymi. Liczba odwiedzających targi stale rośnie a zainteresowanie
właścicieli, menagerów lokali, restauratorów, kucharzy, cukierników, firm
cateringowych, oraz hurtowników stale rośnie zwiększając świadomość i
profesjonalność usług.
1.
Wielkość
i dynamika
Światowa Organizacja Przemysłu Wystawienniczego
podaje, że w roku 2011 targi były obecne w 1197 miejscach (zakładając
powierzchnię większą niż 5000m2), zajmując łącznie powierzchnię 32,6 milionów m2
(w halach wystawienniczych). Sezon targów gastronomicznych rozpoczynający się w
styczniu i trwa do maja, okres wakacji to czas wcielania w życie targowych
pomysłów, natomiast okres jesienny podsumowuje i kreuje przyszłoroczne trendy. Największa
ilość imprez targowych ma miejsce w marcu ( 7 imprez), kolejnymi są luty,
wrzesień i listopad (po 5 imprez).
2.
Znaczenie
Europa jest
światowym potentatem w rynku targowym, gdyż odbywa się tu blisko połowa
wszystkich imprez. Pośród dziesięciu
największych powierzchni wystawienniczych, aż osiem z nich znajduje się w
Europie z tego cztery w Niemczech. Potentatami europejskimi są Niemcy i Włosi
dzieląc pomiędzy siebie 36% powierzchni.
3.
Struktura
popytu i podaży
Włochy i Francja jako największe potęgami kulinarne
Europy kreują wiele trendów
a umożliwiają im to liczne imprezy targowe.
Niemcy jako potęga gospodarcza również znajdują się w ścisłej czołówce
skupiając się głownie na produkcji maszyn oraz specjalizując się w branży
piekarniczej. Pośród targów związanych z gastronomią wielkie znaczenie mają targi
INTER NORGA w Hamburgu, liczba odwiedzających bliska 100 000 mówi sama za
siebie. Odwiedzający targi przybywają z
35 krajów aby czerpać wiedzę od 1200 wystawców. Pośród gości którzy
dotarli do Hamburga aż 63% z nich zawitało na nie po raz kolejny a 37% po raz
pierwszy.
Niemiecka
precyzja przyciąga tłumy na targi przemysłu cukierniczego, targi ISM
w Koloni odbywające się już po raz 42 to kolejny przykład dużej imprezy
gromadzącej 35 000 uczestników. Ponad 1400 przedsiębiorców i grono odwiedzających ze 130 krajów świata
sprawiają że są to największe targi cukiernictwa na świecie. Aż 83% wystawców
pochodzi z poza granic Niemiec w tym głownie z Włoch, Belgii i Francji.
Krajowe targi mimo, że niezwykle profesjonalne i
okazałe wielkością zarówno powierzchni jak i odwiedzających znajdują się w cieniu zachodnich imprez. Pośród wielu
imprez największą są poznańskie targi Polagra goszczące 396 wystawców, kolejne
to warszawskie EuroGastro i krakowska
HoReCa.
Kryzys o którym tak ciągle głośno musiał również
namieszać w przemyśle targowym, nie omijając również z gastronomii. Przemysł
targów gastronomicznych w Europie zajmuje
8. miejsce pośród najpopularniejszych wydarzeń targowych, więc jest dość
znaczącym elementem. Nie sposób mówić o gastronomii tylko i wyłącznie w
kategorii przemysłu bo o ile możemy się obyć bez wakacji, nowego jachtu czy
samochodu o tyle bez jedzenia jest ciężko.
1.
Szanse
i zagrożenia (analiza SWOT)
MOCNE STRONY
TARGÓW GASTRONOMICZNYCH W EUROPIE:
- silna tradycja, wkład w kulturę gastronomii
- moda i rozpoznawalność marki jakimi jest
kuchnia Włoska, Francuska, Hiszpańska
- niemiecka /
szwajcarska dokładność i precyzja
- moda na gotowanie
- duże zaplecze naukowo badawcze
- wielu znanych kreatorów trendów, szefów kuchni
- siedziby, fabryki rodzimych przedsiębiorstw
- duże zaplecze wystawiennicze
SŁABE STRONY
TARGÓW GASTRONOMICZNYCH W EUROPIE:
- zbyt wielkie przywiązanie do tradycji
- wysokie koszty pracy/ produkcji
SZANSE TARGÓW
GASTRONOMICZNYCH W EUROPIE:
- zakończenie kryzysu
- wzrost zamożności krajów rozwijających się
- zmiana nawyków żywieniowych m.in. częstsze
jedzenie poza domem
- ciągły wzrost wydajności w produkcji i spadek cen
żywności
- produkcja żywności ekologicznej i fair trade dla
coraz szybciej rosnącego popytu
- urastanie w siłę dzięki m.in. Stowarzyszeniu
Targów Europejskich - EMECA
ZAGROŻENIA TARGÓW
GASTRONOMICZNYCH W EUROPIE:
- pogłębienie się kryzysu
- utracenie renomy
- przejęcie technologii przez rynki azjatyckie,
Brazylię
- przesunięcie się mody w kierunku Azji
2.
Benchmarking
Mówiąc o Europie musimy pamiętać w jak trudnej
sytuacji znajduje się obecnie gospodarka i jak bardzo jest zróżnicowana biorąc
pod uwagę choćby dwie skrajne sytuacje krajów jakimi są Niemcy oraz Grecja. W
Niemczech, gdzie gospodarka ma się dobrze popyt na artykuły cukiernicze i
ciastkarskie uległ stagnacji, spadając o 0,4% do 2,6 milionów ton, natomiast
wielkość eksportu wyniosła 1,74 milionów ton doprowadzając do 2,3 % wzrostu. Siła
niemieckiej gospodarki ukazuje się w stałości zatrudnienia również w sektorze
gastronomii. Rok 2011 opływał w słodkościach, gdyż wielkość produktów
czekoladowych wyprodukowanych w Niemczech wyniosła 1,02miliona ton, minimalnie
wzrastając
w porównaniu do roku poprzedniego o 0,5%. Prognoza PKB dla całej Unii
Europejskiej została obniżona z 0,6 do 0 i pozostaje bez zmian. Komisja
podtrzymała natomiast swoje prognozy wzrostu polskiego PKB na poziomie 2,5% w
tym roku. Pomimo nie za wesołej optymistycznie choćby z racji Euro 2012 i
Olimpiady w Londynie. Rynki silnie rozwijające się w tym środkowo – wschodnia
Europa napędzają koniunkturę, a towary kupowane na całym świecie w dużej mierze
pochodzą z rynku europejskiego. Większość firm starając się obniżyć koszty
szuka oszczędności w metrażu i wystroju przestrzeni
targowej. Na targach począwszy od roku 2008 do 2010 zauważalny jest gwałtowny
spadek (- 10%) wielkości powierzchni wynajmowanej przez organizatorów targów z 53,0 mln do 47,7mln metrów 2 ,
a więc prawie dwa razy tyle co średnia światowa (-6%). Pomimo obniżenia kosztów
związanych z targami, podróżami służbowymi i konferencjami, aż 75 % firm
deklaruje wzrost strat związanych z działalnością, które nieprzerwanie rosną od
roku 2009, przy czym ostatni rok rokuje nadzieję z racji wyhamowania wskaźnika.
Wykres 2 Procent firm deklarujących
wzrost strat w stosunku do roku
poprzedniego. Źródło: wykres wykonany własnoręcznie na podstawie Global
Exhibition Industry Statistic
3.
Oddziaływanie
instytucji
Targi
odbywające się na terenie Europy zrzeszone są w różnego rodzaju instytucjach
m.in.
ICCA i EMECA. W Polsce w PIPT ma na celu
ułatwienie przepływu informacji, oraz wzajemną współpracę na wspólne dobro,
targi posiadają również patronat honorowy Ministra Gospodarki Waldemara
Pawlaka.
Myślę, że przyszłość europejskiego
przemysłu targowego związanego z gastronomią nie jest zagrożona. Ciężki okres
kryzysu nieco zweryfikował sytuację i pokazał kto jest silny, pomysłowy, być
może również w tym okresie dał szansę rozwoju wielu nowym przedsiębiorcom. Oby
europejska marka, tradycja i doświadczenie były na tyle silne aby przetrwać i
być wzorem światowej gastronomii.
Bibliografia:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz