wtorek, 4 września 2012



RYNEK TARGÓW GASTRONOMICZNYCH W EUROPIE




I.                  Charakterystyka rynku targowego.

Rynek targów jest bezsprzecznie powiązany z rozwojem  gospodarczym. W każdej  dziedzinie gospodarki chęć bycia najlepszym, poinformowanym  i rentownym zapewnia targom rzesze odwiedzających „głodnych” wiedzy. Nie inaczej jest z targami gastronomicznymi. Liczba odwiedzających targi stale rośnie a zainteresowanie właścicieli, menagerów lokali, restauratorów, kucharzy, cukierników, firm cateringowych, oraz hurtowników stale rośnie zwiększając świadomość i profesjonalność usług.


1.      Wielkość i dynamika

Światowa Organizacja Przemysłu Wystawienniczego podaje, że w roku 2011 targi były obecne w 1197 miejscach (zakładając powierzchnię większą niż 5000m2), zajmując  łącznie powierzchnię 32,6 milionów m2 (w halach wystawienniczych). Sezon targów gastronomicznych rozpoczynający się w styczniu i trwa do maja, okres wakacji to czas wcielania w życie targowych pomysłów, natomiast okres jesienny podsumowuje i kreuje przyszłoroczne trendy. Największa ilość imprez targowych ma miejsce w marcu ( 7 imprez), kolejnymi są luty, wrzesień i listopad (po 5 imprez).

Wykres 1 Rozkład targów gastronomicznych w ciągu roku w Europie. Źródło http://www.polfair.com.pl/



2.      Znaczenie

 Europa jest światowym potentatem w rynku targowym, gdyż odbywa się tu blisko połowa wszystkich imprez.  Pośród dziesięciu największych powierzchni wystawienniczych, aż osiem z nich znajduje się w Europie z tego cztery w Niemczech. Potentatami europejskimi są Niemcy i Włosi dzieląc pomiędzy siebie 36% powierzchni.

3.      Struktura popytu i podaży

Włochy i Francja jako największe potęgami kulinarne Europy kreują wiele trendów 

a umożliwiają im to liczne imprezy targowe.  Niemcy jako potęga gospodarcza również znajdują się w ścisłej czołówce skupiając się głownie na produkcji maszyn oraz specjalizując się w branży piekarniczej. Pośród targów związanych z gastronomią wielkie znaczenie mają targi INTER NORGA w Hamburgu, liczba odwiedzających bliska 100 000 mówi sama za siebie. Odwiedzający targi przybywają z  35 krajów aby czerpać wiedzę od 1200 wystawców. Pośród gości którzy dotarli do Hamburga aż 63% z nich zawitało na nie po raz kolejny a 37% po raz pierwszy.

 Niemiecka precyzja przyciąga tłumy na targi przemysłu cukierniczego, targi ISM 

w Koloni odbywające się już po raz 42 to kolejny przykład dużej imprezy gromadzącej 35 000 uczestników. Ponad 1400 przedsiębiorców  i grono odwiedzających ze 130 krajów świata sprawiają że są to największe targi cukiernictwa na świecie. Aż 83% wystawców pochodzi z poza granic Niemiec w tym głownie z Włoch, Belgii i Francji.

Krajowe targi mimo, że niezwykle profesjonalne i okazałe wielkością zarówno powierzchni jak i odwiedzających znajdują się  w cieniu zachodnich imprez. Pośród wielu imprez największą są poznańskie targi Polagra goszczące 396 wystawców, kolejne to warszawskie EuroGastro i krakowska  HoReCa.

II.               Prognoza rozwoju.

Kryzys o którym tak ciągle głośno musiał również namieszać w przemyśle targowym, nie omijając również z gastronomii. Przemysł targów gastronomicznych w Europie zajmuje 

8. miejsce pośród najpopularniejszych wydarzeń targowych, więc jest dość znaczącym elementem. Nie sposób mówić o gastronomii tylko i wyłącznie w kategorii przemysłu bo o ile możemy się obyć bez wakacji, nowego jachtu czy samochodu o tyle bez jedzenia jest ciężko.


1.      Szanse i zagrożenia (analiza SWOT)

MOCNE STRONY TARGÓW GASTRONOMICZNYCH W EUROPIE:
- silna tradycja, wkład w kulturę gastronomii
- moda i rozpoznawalność marki jakimi jest kuchnia  Włoska, Francuska, Hiszpańska
-  niemiecka / szwajcarska dokładność i precyzja
- moda na gotowanie
- duże zaplecze naukowo badawcze
- wielu znanych kreatorów trendów, szefów kuchni
- siedziby, fabryki rodzimych przedsiębiorstw
- duże zaplecze wystawiennicze

SŁABE STRONY TARGÓW GASTRONOMICZNYCH W EUROPIE:
- zbyt wielkie przywiązanie do tradycji
- wysokie koszty pracy/ produkcji

SZANSE TARGÓW GASTRONOMICZNYCH W EUROPIE:
- zakończenie kryzysu
- wzrost zamożności krajów rozwijających się
- zmiana nawyków żywieniowych m.in. częstsze jedzenie poza domem
- ciągły wzrost wydajności w produkcji i spadek cen żywności
- produkcja żywności ekologicznej i fair trade dla coraz szybciej rosnącego popytu
- urastanie w siłę dzięki m.in. Stowarzyszeniu Targów Europejskich - EMECA

ZAGROŻENIA TARGÓW GASTRONOMICZNYCH W EUROPIE:
- pogłębienie się kryzysu
- utracenie renomy
- przejęcie technologii przez rynki azjatyckie, Brazylię
- przesunięcie się mody  w kierunku Azji



2. Benchmarking

Mówiąc o Europie musimy pamiętać w jak trudnej sytuacji znajduje się obecnie gospodarka i jak bardzo jest zróżnicowana biorąc pod uwagę choćby dwie skrajne sytuacje krajów jakimi są Niemcy oraz Grecja. W Niemczech, gdzie gospodarka ma się dobrze popyt na artykuły cukiernicze i ciastkarskie uległ stagnacji, spadając o 0,4% do 2,6 milionów ton, natomiast wielkość eksportu wyniosła 1,74 milionów ton doprowadzając do 2,3 % wzrostu. Siła niemieckiej gospodarki ukazuje się w stałości zatrudnienia również w sektorze gastronomii. Rok 2011 opływał w słodkościach, gdyż wielkość produktów czekoladowych wyprodukowanych w Niemczech wyniosła 1,02miliona ton, minimalnie wzrastając 

w porównaniu do roku poprzedniego o 0,5%. Prognoza PKB dla całej Unii Europejskiej została obniżona z 0,6 do 0 i pozostaje bez zmian. Komisja podtrzymała natomiast swoje prognozy wzrostu polskiego PKB na poziomie 2,5% w tym roku. Pomimo nie za wesołej optymistycznie choćby z racji Euro 2012 i Olimpiady w Londynie. Rynki silnie rozwijające się w tym środkowo – wschodnia Europa napędzają koniunkturę, a towary kupowane na całym świecie w dużej mierze pochodzą z rynku europejskiego. Większość firm starając się obniżyć koszty szuka oszczędności w metrażu i wystroju przestrzeni targowej. Na targach począwszy od roku 2008 do 2010 zauważalny jest gwałtowny spadek (- 10%) wielkości powierzchni wynajmowanej przez organizatorów  targów z 53,0 mln do 47,7mln metrów 2 , a więc prawie dwa razy tyle co średnia światowa (-6%). Pomimo obniżenia kosztów związanych z targami, podróżami służbowymi i konferencjami, aż 75 % firm deklaruje wzrost strat związanych z działalnością, które nieprzerwanie rosną od roku 2009, przy czym ostatni rok rokuje nadzieję z racji wyhamowania wskaźnika.


Wykres 2 Procent firm deklarujących wzrost strat  w stosunku do roku poprzedniego. Źródło: wykres wykonany własnoręcznie na podstawie Global Exhibition Industry Statistic


3.      Oddziaływanie instytucji

Targi odbywające się na terenie Europy zrzeszone są w różnego rodzaju instytucjach 

m.in. ICCA i EMECA. W Polsce w  PIPT ma na celu ułatwienie przepływu informacji, oraz wzajemną współpracę na wspólne dobro, targi posiadają również patronat honorowy Ministra Gospodarki Waldemara Pawlaka.  

            Myślę, że przyszłość europejskiego przemysłu targowego związanego z gastronomią nie jest zagrożona. Ciężki okres kryzysu nieco zweryfikował sytuację i pokazał kto jest silny, pomysłowy, być może również w tym okresie dał szansę rozwoju wielu nowym przedsiębiorcom. Oby europejska marka, tradycja i doświadczenie były na tyle silne aby przetrwać i być wzorem światowej gastronomii.









Bibliografia:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz